måndag 23 februari 2009

Inte bättren Guldkompassen men bra :D


Jag har inte läst så många av Philip Pullmans böcker. Jag har läst Den mörka materian serien som jag älskar. En grym äventyr/fantasy bok jag inte kunde släppa. Men sedan när jag läst guldkompassen, den skarpa eggen och bärnstenskikaren som ingik i Den mörka materian glömmde jag helt bort Philip Pullman och ibland när jag var inne i bokaffärer så bara jag slängde snabba blickar på hans andra böcker men blev aldrig riktigt intresserad. Han kunde inte överträffa den mörka materian tyckte jag och kanske han inte kan det. Men han kan fortfarande skiva bra böcker.

I skuggan från norr får man följa Sally Lockhart och dektektiverna Jim och Frederick som försöker lösa ett fall om ett förlist skepp.
Men de kommer snart in på andra fall som alla leder till en person. Axel Bellman.
Axel Bellman är en svensk uppfinnare men som flyttat till England för att sköta sin fabrik och företag North Star. Men vad som försigår bakom North stars dörar vet ingen och snart kommer Sally, Frederick och Jim allt närmare svaret. Ett svar som kan leda dem rakt in i döden.

Boken som utspelar sig i slutet på 1800-talet är en spännande äventyrs/deckar bok som man läser ut på ett kick och är svår att släppa ifrån sig.
Äventyr, kärlek, mysterium och död. Varsegod och läs :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar