torsdag 24 september 2009

Bloggturné - tänk om det där är jag

Många av er har nog hört talas om Johanna Lindbäcks nya bok Tänk om det där är jag. Johanna Lindbäck har tidigare skrivit Min typ brorsa och En liten chock. Nu har förlaget Rabén och Sjögren och författaren själv startat en bloggturné för boken.

Tänk om det där är jag handlar om Agnes. Agnes har haft det jobbigt på hennes gamla skola men när hennes familj flyttar upp till Umeå får hon chansen att börja om från början. Hon bestämmer sig för att ta den chansen. Hon köper nya fina kläder och försöker skaffa så många vänner som möjligt.
Hon får en massa vänner. Hennes granne Adam och musikern Jacob kommer henne extra nära. Men Agnes känner att hon aldrig kan vara sig själv, att hon hela tiden måste spela. Samtidigt är hon rädd för att hennes nya vänner skall upptäcka hur tråkig hon egentligen är.

Så här tyckte vi:
Båda vi älskade den. Boken är väldigt realistisk och det är väldigt lätt att känna igen sig. Inte bara i Agnes situation utan i allt runt omkring. Skolan, människor, föräldrar... Agnes har turen att hamna i ett riktigt bra gäng men det är hennes gamla upplevelser som hindrar henne från att riktigt vara sig själv.
Boken är jättebra, enkel och en äkta tonårsbok.
Johannas böcker blir bara bättre och bättre för varje bok, en liten chock var bra, min typ brorsa var riktigt bra. Och nu, tänkt om det där är jag, är helgrym. Vi hoppas verkligen det fortsätter i den stilen.

Tre frågor till Johanna Lindbäck:
Vad får du inspiration från?
Alla möjliga ställen: saker jag är med om, sånt jag hör eller som folk berättar för mig, om jag ser någon film eller hör en låt, ibland det som händer på skolan där jag jobbar som lärare. Helt enkelt, massa olika varje dag.

Vilka sorters böcker tycker du om att läsa själv?
Jag gillar så kallade "vanliga romaner", dvs det handlar om vårt samhälle och tid (inte sci-fi, historiska, baserad på sanna berättelser eller något sånt). Det får gärna handla om relationer, det gillar jag alltid. Och så är det bra dialoger, det är ett måste!

Har du någon favorit-ungdomsbok som du tycker att alla borde läsa?
Mm... Jag är väldigt förtjust i en bok som i och för sig klassas som vuxenbok men den passar bra för ungdomar, "I en klass för sig" av Curtis Sittenfeld. Samma grej med en bok jag använde i "Tänk om det där är jag", nämligen "Den hemliga historien" av Donna Tartt.
Om man ska ta såna som är ungdoms-ungdoms så gillar jag böcker av Inger Edelfeldt, Katarina Kieri och en amerikansk författare som heter John Green. Det är bara en av honom som är översatt till svenska, "Var är Alaska?", men jag tycker man kan läsa på engelska också ju.

Följ blogg turnén:
22/9 Anna Wiklund http://annawii.devote.se/
23/9 Babbelfisken http://babbelfisken.blogspot.com/
24/9 Tonårsboken
25/9 Flaskposten http://flaskposten.wordpress.com/
28/9 Sanna Ulfsparre http://folkbladet.nu/?cat=168
Ni kan läsa mer om bloggturnén här

/ Elin och Klara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar