lördag 26 september 2009

Elin - Bokmässan

Idag, Lördag, gick jag och Klara på bokmässan. Vi var där redan vid nio eftersom Lördagar alltid är den värsta dagen på mässor. Tvåhjulmässan, båtmässan, bokmässan, lördagar är alltid den sämsta dagen att gå på. På morgonen var det inte så farligt med folk, vi kunde gå omkring i montrarna utan att behöva knuffas och vi kunde köpa böcker utan att stå i kö. Men fram mot lunch blev det proppat, och efter lunch ungefär vid 2 var det så fullt att vi åkte hem. Men då var vi redan nöjda och hade besökt de mesta utav montrarna.
Vi träffade några författare. En var Isabell Allende som vi tittade på när hon pratade på en utav scenerna. Hon är en väldigt bra författare, inte svensk. Hon bor i sydamerika. Men hennes böcker är älskade över hela världen, så det var riktigt roligt att få se henne. En annan författare var Johanna Lindbäck som samtalade tillsammans med ungdomsförfattaren Gunnar Ardelius om deras böcker. Det var kul att lyssna på och vi hälsade på henne efteråt.

Jag (Elin) fick köpt, jag tror det är 11, böcker.

Hungerspelen - Suzanne Collins. I barnens bokklubbs monter. Har redan läst den men den är så otroligt grym att jag absolut måste äga den.
Fata eld - Suzanne Collins. I Bonnier Carlsens monter. Har inte läst den ännu, fruktansvärt för jag längtar så fruktansvärt.

Spelar död - Stefan Casta
Alex Dogboy - Monica Zak
Fallet Mary-lou - Stefan Casta
Fallet - Anne Provoost.

Alla de fyra köpte jag i opals monter. 4 pocket för 100, jag kunde inte låta bli.

Alla har ett hungrit hjärta - Bjorn Sortland. I xpublishings monter. Gillar de förlagets böcker väldigt mycket, liksom författaren som är en av norges mest omtalade ungdomsförfattare.

Rubin röd - Linzi Glass. Jag har väntat i evigheter på att läsa boken men det blir ju aldrig av. Tystnad, tagning - Michelle Magorian, är väldigt nyfiken på denhär boken.

Andarnas hus - Isabell Allende. Jag har redan läst den men den är så otroligt bra, det är en bok jag kan tipsa starkt om. Den har innan varit jätte svår att få tag på, men nu har förlaget gett ut den i ny pocketutgåva och jag är super happy.

Andra saker jag kom över på mässan var gratis saker. Som bokmärken, vykort med bokmotiv på, klistermärken, mobilsmycken och andra roliga saker jag inte kan låta bli att plocka åt mig.
Förra året var det väldigt populärt att dela ut bokmärken, då fanns det bokmärken i varje monter. Men i år var det vy-kort som gällde. Och fina dessutom - hur mycket kommer inte min boknördsfaktor höjas när jag ger mina vänner kort med bokmotiv på deras födelsedagar? :P
Passade dessutom på att ta förlagens kataloger över böcker de ger ut, för att hålla mig själv lite uppdaterad.

Mina vy-kort, klistermarken, och annat trams jag förälskat mig i.

2 kommentarer:

  1. Det låter jätteroligt! Jag skulle vilja gå på bokmässan någon gång, men det är lite för långt dit eftersom jag bor i Stockholm..

    SvaraRadera
  2. Om bokmässan varit i stockholm hade jag självklart varit där!

    SvaraRadera