måndag 7 september 2009

och ännu mera Cabot


Varför blir det jämt så mycket Cabot? Det känns som att jag inte bloggar om något annat. Och det irriterande är att jag nästan säger samma saker om hennes böcker, fnittrigt, pinsamt...
Men det är ju så hennes böcker är! Hennes karaktärer är på ett eller annat sätt ganska misslyckade och gör hela tiden misslyckade grejer eller säger misslyckade saker. När jag träffade Meg Cabot på bokmässan förra året märkte jag att hon var väldigt lik sina böcker. Inte att han var misslyckad, utan hennes roliga och knäppa sätt att skriva så var hon också i språket och som person. Anledningen till att jag hela tiden bloggar om Cabot är för att hon matar ut böcker på rullande band, och nästan alla översätts till svenska.

Saknad är en av mina absoluta favoriter av den amerikanska författaren. Jag hade aldrig trott att hon kunde skriva den här sortens bok så bra. Men tydligten, en gnutta Cabot humor och en gnutta spänning ger ett fantastiskt resultat.
Jessica träffas av blixten. Efteråt kan hon se vart blixten gick in men inte var den gick ut.
En dag läser hon på mjölkpaketet om en försvunnen pojke, när hon vaknar nästa morgon vet hon precis vilken gata pojken befinner sig på. Hon ger polisen ett anonymt tips.
Nästa dag händer samma sak, och nästa igen.
Jessica har fått en förmåga att att hitta försvunna personer. Men aldrig trodde hon att hennes gåva skulle orsaka så mycket problem. Det visar sig att den första pojken hon hittade var på rymmen med sin mamma från sin våldsbenägna pappa...
Dessutom blir FBI inblandade, de ser hennes förmåga som ett enkelt verktyg att hitta förrymda brottslingar och går till och med så långt att det låser in henne.
tillslut har jessica inte mycket mer till val än att ställa allt till rätta.

Nu beskrev jag bara handlingen i första boken lite kort. Men Jessicas spektakel tar inte slut där. Det finns många böcker om Jessica. Så många att jag slutat räkna och om det fortsätter kommer jag antagligen att sluta läsa serien för jag gillar inte serier med för många delar.
En annan serie som är väldigt lik Saknad är Hemsökt av samma författare.
Kanske är det till och med så att hemsökt är bättre. I hemsökt kan huvudpersonen se spöken, inte hitta försvunna personer.
Båda serierna är trots allt väldigt bra och om ni läser/har läst båda så kommer ni upptäcka alla likheter mellan de två serierna.
Dessutom, trots att Saknad och Hemsökt ska föreställa spännande så är de svåra att ta på allvar, och så brukar det vara med Cabots böcker. Man kan helt enkelt inte ta dem på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar