torsdag 15 oktober 2009

En serie jag tror var rusikgt spännande

Kaaberbøl, L - Skämmerskans dotter - 29662696 Kaaberbøl, L - Skämmartecknet - 29662719 Kaaberbøl, L - Ormens gåva - 29662733 Kaaberbøl, L - Skämmarkriget - 29661750

Jag minns en serie som jag tyckte var ruskigt spännande när jag var mindre. Kanske si sådär 12, 11, 10 år. Det är lite svårt att minnas, allt grötar ihop sig under de åren.
Men i alla fall så är det en serie som ofta dyker upp i mina tankar.
Jag minns inte hela handlingen så jag fick ta och kolla upp den på förlagets hemsida. Och nu funderar jag faktiskt på att köpa hela serien trots att jag kanske börjar bli lite för "gammal" för den. Men när det handlar om målgrupper och sådant blaj. Jag tycker att man kan läsa det man tycker om att läsa, jag tycker man ska försöka läsa böcker med den svårighetsgraden man klarar av och sedan de böcker man är mogen nog att läsa. I början kan lärare och föräldrar bestämma vad du kan läsa, men i slutändan är det du själv som bestämmer hur långt du vill gå.
Jag har inget emot att läsa barnböcker, lika lite som jag har emot att läsa vuxenböcker.
Fördelen med att växa upp är inte att man kan läsa svårare böcker utan att man kan läsa vad man vill. För er som är nyfiken på vad serien handlar om ger jag er handlingen på första boken.

Dina Tonerre är elva år och har ärvt sin mors gåva. När Dina ser någon i ögonen kan hon se alla de handlingar som den personen skäms över att ha gjort - hon kan se människors dåliga samvete. För Dina är det snarare en förbannelse än en gåva eftersom ingen vill vara hennes vän. När Dinas mamma blir kallad till Dunarks borg för att få en man att erkänna ett mord, måste Dina ta itu med sin gåva och lära sig att använda den. Del ett i en spännande serie som blivit en internationell succé. Både kritiker som läsare har kommit att älska Lene Kaaberbols magiska fantasysaga.

1 kommentar:

  1. Jag är själv 12 år och jag läste den när jag var 9 år och då var den ruskigt bra och det tycker jag fortfaranade!

    SvaraRadera