lördag 14 november 2009

Det bästa på min skräck-lördag


Det blir en skräcklördag för mig idag, först ska jag se 2012 på bio, filmen om världens undergång, jag tror ni har hört om den. Och sedan ikväll ska jag ha skräckkväll med några kompisar då vi ska se på skräckfilmer. Skräckfilmer är inte riktigt min grej så jag kommer nog mer sitta och studera naglarna eller något annat för att få slippa titta.
Som om det inte är nog har jag dessutom läst ut Magnus Nordin senaste bok Djävulens märke.
Och den var faktiskt ruskigt spännande.

Efter att värstingklassen 9c:s lärare brutit ihop byter de vikarier med dagliga mellanrum. Ingen klarar av dem. Men så kommer Malin. Hon får alla att enas och bli skötsamma, dessutom lyckas hon få alla att börja plugga och höja sina betyg. Ella (som egentligen heter Elin!!!) är den enda som verkar fatta att det är något skumt med deras nya snygga vikarie. Inte bara det att hennes ögonfärg tycks växla från blått till grönt, Ella hör också en röst i huvudet, Malins röst.
Efter som ingen annan vill lyssna på Ellas misstankar inser hon snart att hon är den enda som kan stoppa Malin. Men hur stoppar man något man inte trodde fanns? Hur stoppar man en häxa?

Innan har jag bara dragits till de Magnus Nordin böcker som inte innehåller något övernaturligt. Som till exempel Prinsessan och mördaren, förföljaren och svart drama. Där skräcken skapas av vanliga människor och inte monster som hoppar fram ur garderoben.
Men med djävulens märke var det magiska och övernaturliga bara ett plus på något som lika gärna hade kunnat bli en super bra ungdom-kärleks roman.
Först trodde jag att boken var en halvmesig rysare. Men en händelse fick mig att snabbt ändra på den punkten. Boken blev blodigare och farligare än jag vågat hoppats på. Och sedan fortsatte det bara, tills man trodde att det inte fanns någon utväg. Grymt bra gjort, och inte bara när det gäller spänningen, allt runt omkring, vanliga kärleksproblem, cancersjuka bröder och föräldrar på väg att skiljas som blandas in i en och samma smet. Dessutom kändes skolmiljöerna otroligt verkliga, det är inte alltid vuxna lyckas skildra nutidens skola på ett bra sätt utan att det låter falskt och varenda uttal från en lärare högtidligt som han höll ett viktigt tal. Här kändes det på pricken rätt från alla perspektiv. Läraren, elevernas, rektorns...
Årets bästa ungdoms rysare. För allt i världen, missa den inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar