måndag 21 december 2009

Film/bok tips


Det är ganska sällan vi bloggar om filmer, det är inte så konstigt eftersom detta är en bokblogg. Men igår hyrde jag och kompisarna Nick och Norah's infinite playlist, ett av årets bästa läsupplevelser, nu också en grym filmupplevelse. Filmen gick aldrig upp på bio i Sverige vilket jag tyckte var synd, för den slog nästan boken.
Klara har innan skrivit en kort recension om boken här och hon var tydligen ett halvår snabbaren mig på att se filmen. Hon skrev att hon på ett sätt tyckte att den var spännande, och absolut! Både filmen och boken är spännande. Nick och Norah ger sig ut på äventyr i new york för att hitta en hemlig spelning med deras favoritband. Man vet hur historien kommer sluta, eller man kan i alla fall gissa sig till det, men man har ingen aning om vilka svängar den tar på vägen. Svängarna är det mest oväntade kan jag lova, för annars hade jag inte talat så gott om filmen/boken, jag hatar nämligen när det är för förutsägbart.
Jag tycker verkligen att filmen och boken nästan var lika bra, jag kan nästan inte skilja på dem längre. Det är samma histora som passar minst lika bra i bild som i text. Så om ni behöver en bra film att glo på i januarislasket eller på någon långtråkig mellandag ska ni absolut se Nick and Norah's oändliga spellista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar