torsdag 3 december 2009

Skola går före böcker. Eller?

Skola går före böcker, skola går före böcker. Hur många gånger måste jag upprepa det för mig själv? Jag är så otroligt dum, jag skjuter upp allt mitt skolarbete gång på gång och sätter mig och läser istället. Skola före böcker rabblar jag dag ut och dag in men det fastnar ändå inte. Jag önskar att jag kunde komma med en recension på en super bra bok idag. Men det kommer jag tyvärr inte göra. Jag har så många spännande tonårsböcker på lager som jag verkligen längtar att få blogga om. Men det är lite svårt eftersom jag ännu inte läst dom. Men istället för att komma med en recension så ska jag komma med ett tips.
Jag tror att jag har nämnt författaren Isabell Allende i tidigare inlägg. Men jag har faktiskt inte nämnt några av hennes böcker. Hon har skrivit en serie mer för ungdomar som jag inte läst, men som jag borde läsa. En av böckerna jag läst av henne är Andarnas hus.

från nordstets hemsida:
Isabel Allende flydde efter militärkuppen 1973 från Chile. I exil skrev hon den stora romanen Andarnas hus, en berättelse i den latinameri-kanska traditionen, fylld av berättarglädje och burlesk humor. Den enda roman i denna tradition som skrivits av en kvinnlig författare. Andarnas hus är en bred krönika över Chiles utveckling i det tjugonde århundradet, speglad i historien om en stor och märklig familjs öden. Det är på en och samma gång en färgrik ordfresk och en dramatisk berättelse som samlat miljoner läsare i den gamla och nya världen.

Det kanske inte låter sådär super wow. Men när jag läste den så var det wow. Och när jag läser om den kommer det bli ännu mera wow. Så det är helt enkel en underbar bok. Just nu håller jag på med längtans rike. Och boken är verkligen ett längtans rike för jag längtar så otroligt mycket efter den, och Gemmas värld. Vanliga romaner som utspelar sig på 1800-talet kan bli lite tråkiga med samma tröttsamma skvaller och förutsägbara slut. Men magi och hemliga sällskap tillsammans med alla dessa klänningar är underbart.
Nu måste jag tyvärr försöka göra lite skolarbete, men jag kommer inte klara det särskilt länge, inte med längtans rike bredvid mig som en läskande kakburk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar