torsdag 11 februari 2010

Jadetronen


Jadetronen, andra boken i serien om Laurence och draken Temeraire, är minst lika spännande som ettan. Nu har kineserna fått reda på att deras gåva till Napoleon hamnat i fel händer. Temeraire blir ett förhandlingsobjekt mellan Kina och Storbritannien Laurence och Temeraire måste nu åka till Kina och resan blir minst sagt farofylld.

Jag ska faktiskt läsa hela serien tror jag. Det är inte ofta jag känner för att läsa en serie på mer än fyra böcker, om de inte är riktigt riktigt spännande. Jadetronen var inte spännande på det sättet. Jag tycker om själva historien, att man i Napoleonkrigen inte bara använde sig av skepp och soldater utom dessutom av drakar. När jag pluggar om franska revolutionen saknar jag verkligen den detaljen och önskar att den funnits där.

Kvar att läsa:

Hans majestäts drake
Jadetronen

Svart krut och eld
Elfenbensriket
Örnarnas triumf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar