måndag 12 april 2010

Sätt punkt Meyer!


Den här nyheter överrumplade mig totalt. Stephenie Meyer kommer alltså ut med en ny bok och inte nog med det, det är en Twilight uppföljare. Som vanligt blir det hysteri när Meyer kommer med nytt och boken kommer släppas vid midnatt den 5 Juni i USA. Den släpps samma tid i Sverige fast klockan 06.01 och den kommer heta Bree Tanners andra liv. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker än men jag är ganska skeptisk. Nu handlar den inte om Bella eller Edward utan om en vampyr, Bree, som tidigare funnits med i Twilight-serien. Men att Meyer inte nöjer sig med fyra böcker utan ska börja skriva allt utifrån Edwards perspektiv och sedan en bok om andra vampyrer runt omkring börjar bli för mycket.

Ingen vill inte veta allt som händer i en bok, vad personen äter till varje måltid, hur länge personen sover, hur personen exakt resonerar över allt osv. Skulle inte det vara jätte tråkigt? Då blir det ingen spänning och det liknar mer en fakta bok. Det känns som Twilight är på väg att bli just fakta.

 Från början var det super spännande när Bella träffade Edward som var en farlig vampyr och man visste inte hur vampyrerna fungerade. Sedan lärde man allt mer känna hans familj och se hur de fungerade och hur goda de var i kontrast med de människosugande nomaderna. Allt det var spännande. Men i Midnight Sun upprepas hela berättelsen igen och det är inte berättelsen som är viktig i den utan hur Edward tänker. Men jag vill inte veta hur Edward tänker, då är han plötsligt inte lika spännande längre. Nu var det ju inte ens säkert att hon tänkt ge ut den men den är ju ändå utläckt och lika lätt att få tag på som vilken Twilight bok som helst. Sedan fortsätter hon att mata på med fakta, speciellt när Bella blir vampyr. Nu kommer vi få veta ännu mera om vampyrerna som om fyra (och en halv) böcker inte är tillräckligt.

Jag tycker det är synd att Stepenie Meyer inte satt punkt för Twilight historien och gått vidare, vilket jag trodde tills igår. Att Bree Tanners andra liv inte hör ihop med Bella och Edward utan är en fristående Twilight-bok gör det kanske lite bättre, men den har ändå med Twilight-världen att göra. Nu får ni inte tro att jag hatar Twilight efter allt jag skrivit för det gör jag inte. Men för mig existerar bara en bok och det är Om jag kunde drömma. Den boken ensam, är bättre än hela serien tillsammans, den är fantastisk. Hur synd jag än tycker det är att hon aldrig slutar skriva på Twilight historien så kommer jag ändå att läsa Bree Tanners hemliga liv. Att hålla mig ifrån den kommer vara omöjligt. För Meyer blir det nog några miljoners påfyllning på banken med tanke på hur stort den kommer sälja.

3 kommentarer:

  1. Blir lätt så när något säljer bra att de "mjölkar" så länge det går särskilt i USA. Har inte läst någon av böckerna men ska nog göra det framöver. Jag gillar bloggen ni gör:)

    SvaraRadera
  2. Hon har skrivit den boken för att det var flera stycken som ville det. Och boken ur Edwards perspektiv kommer kanske inte att säljas i affärer utan kommer bara finnas på internet.

    SvaraRadera
  3. Allt handlar väl om pengar...:)

    SvaraRadera