måndag 7 juni 2010


Hello! Jag heter Linnea, är 15 år och Tonårsbokens första gästbloggare. Jag är en kompis till både Elin och Klara och försöker läsa Tonårsboken dagligen för att få bra boktips. Jag gillar böcker som handlar om tonårsliv och problem. Mina favoritböcker är Simon och Sophie, Tillsammans böckerna och Twilight. På fritiden dansar jag mycket disco. Jag är rankad trea i gruppdisco och ska på EM i höst! När Elin och Klara frågade om jag ville gästblogga hade jag precis läst ut It girl på engelska. Jag gillade den jätte mycket eftersom jag älskar kläder och mode och det är vad It girl handlar mest om.
Cecily von Ziegesars It girl historia har lite samma stil som Gossip girl serien. Boken handlar om Callie, Brett, Tinsley, Jenny och Easy som är fem bortskämda överklass tonåringar på the Waverly boarding School. Terminen innan berättelsen utspelar sig har Tinsley blivit utkastad från skolan. Detta gör att det finns en säng över i Callies och Bretts rum, eftersom Jenny är ny får hon flytta in där. Callie och Brett är de populäraste tjejerna på skolan och de tycker inte om när Jenny börjar ta större och större plats. När Jenny stöter ihop med Easy blir hon kär vid första ögonkastet. Men det finns ett problem, Easy är Callies ex och de har fortfarande känslor för varandra. De blir tillsammans igen. Jenny blir inblandad i ett missförstånd när Easy besöker Callie efter besökstiderna. Detta gör att Callie kan bli utsläng från skolan precis som Tinsley blev, om inte Jenny ljuger inför disciplin rådet på skolan. Callie gör allt för att Jenny ska ljuga så att hon inte blir utsläng från skolan. Jenny står inför ett svårt val när hon och Easy kallas till skolans disciplins råd.
Jag tycker boken är bra och lättläst på engelska. Cecily von Ziegesar sätter absolut sin personliga prägel på boken och hon beskriver bokens miljö väldigt bra. Det som är lite sämre med boken är att man nästan kan förutspå vad som kommer att hända med karaktärerna.
It girl passar er som tycker om kläder och mode. Cecily skriver ut vartenda märke på alla kläder. Detta kan bli lite tjatigt, men det gör också att boken får en lite mer överklass känsla. Det är en riktig tjejbok och i allmänhet borde man läsa den om man tycker om Gossip Girl serien.
Här kan du hitta The It girl på svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar