söndag 13 juni 2010

Vampyrläcker!


För några veckorsedan bloggade jag om vampyrboken "Törst". Jag skrev att jag tyckte den var mycket bättre än "House of night" och det tycker jag fortfarande. "Törst" har en mycket bättre historia. Men "House of night" är fortfarande ruggigt bra.
 I fjärde boken börjar det bli farligare. Zoeys fiende är inte längre bara överprestinnan Neferet, utan större och farligare makter träder fram. Läskiga kråkor och djävulsliknande änglar, svart ängel är vampyrläcker för att beskriva det på pricken.

Men hur vampyrläcker House of night serien än är så finns det två små saker som irriterar mig.
Nr1. Det tjatiga språket. För mycket gnabb mellan Zoey och hennes kompisar i de långa dialogerna. Zoeys tankar är också väldigt störande som hela tiden leder bort från den spännande handlingen. 
Nr2. Zoeys kärlekstrubbel. Den tjejens kärleksproblem är inte ett dugg roliga utan bara jobbiga. Om hon haft problem med en eller två killar hade det varit ok. Men när det handlar om tre, fyra stycken känns det ganska överdrivet.  

Missförstå mig inte nu!
 Jag gillar House of night, jag gillar svart ängel. Det finns alltid ett minus med en bok, men oftast finns det fler plus. House of Night är värd att fortsätta läsas, för det känns som om slutet kommer bli riktigt överraskande.

1 kommentar:

  1. Så kul att hitta en bokblogg av tonåringar!!!

    Kommer med glädje att följa er framöver. Min erfarenhet som skolbibliotekarie är att de absolut bästa boktipsen får jag av er som är unga. :) Jag brukar själv sätta böcker jag tror jag kanske kommer att gilla i händerna på någon av mina tjejer eller killar och be om ett utlåtande sen.

    Än en gång - jättekul att ha hittat er!

    SvaraRadera