söndag 10 oktober 2010

De nominerade till ALMA-priset

Sitter framför datorn och kollar igenom listan med de nominerade för ALMA-priset 2011. Det finns en hel del organisationer och utländska författare som jag inte har en aning om vilka de är. Men det finns några i alla fall som jag känner till och det vore roligt om någon av dem fick ett pris. Aidan Chambers är en person jag hoppas på. En annan är Lennart Hellsing. Andra nominerade författare som säkert ni också känner igen är: 

Neil Gaiman
David Almond
Barbro Lindgren 
Bjorn Sortland
och Monica Zak. 

David Almond är en författare som jag bara läst en bok av (Svarta vingar) men som jag blev helt såld på. En super bra bok, men jag vågar inte riktigt säga om han är värd ALMA-priset efter att bara ha läst en bok. Men som alltid är listan med de nominerade låång och det är vanligt att priset går till någon organisation man aldrig hört talas om. Det ska bli spännande att se vem som vinner - synd bara att det är så lång tid kvar.

2 kommentarer:

  1. Oj ja, vilken lång lista. Hur ska man kunna välja en från denna långa lista? Som skolbibliotekarie känner jag knappt till hälften av författarna, ännu mindre organisationerna. Tyckte att förra årets vinnare inte var särskilt intressant. Varför inte ge priset till Gro Dahle och Svein Nyhus denna gång? Skulle vilja se fler översatta böcker av dessa två. Satsar dock pengarna på en organisation detta år.

    SvaraRadera
  2. Det här har inget med ALMA-priset att göra men vart är Klara? Hade inte ni bloggen tillsammans? Jag tycker i alla fall att det verkar som att bara du, Elin, uppdaterar.. Annars är ni/du hur bra som helst!

    SvaraRadera