söndag 31 oktober 2010

Några frågor till Sofia Nordin

Sofia Nordin är aktuell med Augustprisnominerade Det händer nu och innan dess Natthimmel som blev nominerad förra året. Två nomineringar på rad är inte dåligt men det tycker vi helt klart hennes böcker är värda. Vi blev lite nyfikna på Sofia och skickade iväg några frågor till henne och till vår stora lycka fick vi svar.

Hur blev du författare? 
Jag har alltid tyckt om ord och berättelser och språk, och har alltid gillat att skriva, och så småningom skrev jag långa texter som jag lämnade in till olika bokförlag. Först var det flera som tackade nej, men när jag skrev ett manus till en tävling om att skriva en ungdomsbok, så vann jag tävlingen, och boken blev utgiven. Det var min första bok, Äventyrsveckan.

Det händer nu handlar om kärlek mellan två tonårstjejer, vad fick dig att vilja skriva om det ämnet?
Jag ville skriva en kärleksberättelse för att det kändes som en utmaning; det är svårt att skriva om kärlek. Det kändes naturligt att det skulle handla om två tjejer, lite grann för att jag själv har minnen av hur det är att vara tonåring och kär i tjejer som man tror att de inte är intresserade, men också för att det kändes som om jag kanske kunde undvika de vanligaste klichéerna om jag inte skrev om flicka+pojke, eftersom de flesta kärleksberättelser redan handlar om det.

Vad tycker du själv om att läsa? 
Jag tycker om att läsa böcker med ett eget, personligt språk, såna där författaren vågar leka med språket och ta ut svängarna!
Har du något nytt projekt på gång? 
Ja, jag har flera olika projekt som jag jobbar på, lite grann på det ena och lite grann på det andra, har inte riktigt lyckats bestämma mig för vilket jag ska försöka skriva klart härnäst.

Här har vi skrivit om Sofias böcker: 
Äventyrsveckan 
Natthimmel
Det händer nu

1 kommentar:

  1. Kul att läsa! Tyckte också om natthimmel och vill jätte gärna läsa det händer nu / Malin

    SvaraRadera