måndag 15 november 2010

Enkät del 2 - lagom försenad.

Jag skrev första delen till den här enkäten för över en vecka sedan. Då tyckte jag det var väldigt kul men den här andra delen tycker jag var rätt så trist. Men jag svarade trots allt. Bra tidsfördriv så här på söndagskvällen helt enkelt.

26. Favoritkokbok?
Arlas app i Iphonen om jag måste, jag kan helt enkelt inte laga mat.
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Alice Adventures in wonderland.
28. Favoritlässnacks?
En kopp te. Gärna Rooibos och i vissa fall en bit mörk choklad. Är ingen snacksätare som ni märker
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Får totalt hjärnsläpp. Får säga Den femte systern av Mårten Sandén som jag läste för över ett och ett halvt årsen. Skit dålig, kort sagt.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Ibland lyckas de sätta ord på mina tankar men ofta känns det som om de inte vet vad de skriver om när det gäller ungdomsböcker. Heja bokbloggar!
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är aldrig roligt att ge dålig kritik, men jag är ändå alltid ärlig.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Hade verkligen velat kunna läsa på Spanska, tänk så många fler böcker jag hade kunnat läsa på originalspråk då.
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Den enda boken som lyckats skrämma mig är Darlah och jag kan verkligen inte förstå varför.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Om jag skulle hitta en sådan bok hade jag kastat mig över den. Bara för att se hur skrajj jag kan bli.
35. Favoritpoet?
När jag var mindre läste jag mycket dikter av svenska klassiska författare. Men har aldrig hittat någon favorit.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Elva. På något sätt lyckas det alltid bli elva stycken.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Nästan aldrig. Kanske en bok om året? Max.
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Gandalf tycker jag är en himla cool snubbe. Hade gärna varit en klok trollkarl med skägg ner till skorna och som (bäst av allt) kan trolla. Att dessutom vara så gammal. Så mycket jag hade hunnit läsa...
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Tycker mycket om Cathrine i Vampire Diaries. Om jag varit ond och hänsynslös hade jag gärna varit henne.
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Att svara pocket vore att ljuga. Det händer ofta att jag drar med mig tjocka fantasyböcker på minst femhundra sidor. Fråga mig inte varför, det vet jag inte ens själv.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
En halv vecka, högst. Men minns inte när de tre och en halv dagarna senast inträffade.
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Så värt. För det var inte Så värt att läsa den - det kan jag försäkra er om.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Min brors Death metal musik från rummet bredvid, kommer aldrig gå ut med godkända betyg så länge han håller på. Står inte ut.
44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om ringen, trots att det är så stor skillnad på filmerna och böckerna. 
45. Sämsta filmatisering av bok?
Narnia filmerna. Jag kan aldrig vänja mig vid dem, tycker att de är så fruktansvärt töntiga i jämförelse med böckerna.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
När jag handlar på nätet blir summan lätt väldigt hög eftersom jag alltid ska beställa allt på en gång. Men i en bokhandel har det nog blivit upp mot 500 kronor någon gång. Femhundra kronor som man säkert läste ut på mindre än fem dygn.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Innan? Fattar inte poängen med att "läsa" en bok innan man läser den. Gillar att bli överraskad. 
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Den måste vara fruktansvärt dålig om jag ska ge upp. Oftast händer det inte.
49. Har du dina böcker organiserade?
Inbundet för sig, fantasy för sig, pocket för sig, Dark-romance för sig, fakta för sig, oläst för sig. Väldigt logiskt.
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller allt. I princip. Däremot är jag väldigt generös när det gäller att låna ut och har alltid minst 20 böcker utlånade till andra.
51. Finns det böcker du undviker?
Biografier och deckare.
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Första gången jag läste Om jag kunde drömma blev jag väldigt arg på Edward. Var rasande på honom. Inte den mest vanliga reaktionen kan man säga.
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Slam av Nick Hornby. Har inte skrattat så mycket i mitt liv som när hon skulle föda och...
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Med himlen som tak av Cannie Möller.
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Det är aldrig fel att sätta sig och läsa några gamla favoritsagor.

1 kommentar:

  1. Jag blir också så arg på Edward! Han verkar tro att Bella inte har något eget liv. Om hon vill träffa Jacob ska inte han lägga sig i det. Han verkar mer se henne som hans egendom än som en flickvän med en egen hjärna. Varken modernt eller feministiskt "/

    SvaraRadera