måndag 29 november 2010

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig


Ombeni har flytt från kriget i Kongo och hamnat i Sverige. Här har hon fått en lägenhet och hon går på gymnasiet uppe i norra Sverige. Men ingen förstår vad hon varit med om, vad hon utsatts för, hur hennes familj utplånats och hur hon varje dag oroar sig över sina försvunna systrar öde nere i Kongo.

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig handlar om ett otroligt viktigt och aktuellt ämne. Den visar hur svårt det är att komma som flykting men också att många flyktingar faktiskt har varit med om svåra saker och upplevt krig, något som alla kanske inte tänker på. Som alltid gillar jag Chistina Wahldén just för att hon skriver om viktiga saker med ett väldigt enkelt språk. Man behöver inte vara en bokmal för att kunna ta till sig berättelsen, utan detta är en bok som alla kan läsa, ung som gammal, läsvan som inte läsvan och alla kan nog bli lika berörda av den som jag blev. Ännu en fullträff av Wahldén!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar