onsdag 3 november 2010

Kul sysselsättning

Hittade denna ekäten hos Bokbabbel och blev väldigt sugen på att fylla i den, lite som att fylla i sin egen Mina vänner bok, det bästa jag visste när jag gick i lågstadiet. Skulle vara kul att se er också svara på frågorna, kanske på er egen blogg? 
Min mycket älskade Muminkopp (Foto: Elin) 


1. Favoritbok i barndomen?
ojoj, så många. Men vid fem års ålder upptäckte jag Harry Potter och blev då mitt allt.
2. Vad läser du just nu?
Den gröna Cirkeln av Stefan Casta
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Reserverar faktiskt aldrig böcker. Det behövs oftast inte.
4. Dålig bokvana?
Att läsning går före pluggandet. Om jag inte får mina timmar läsning blir jag tokig.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Nada.
6. Har du en läsplatta?
Har en IPhone, fungerar som en läsplatta men är inte särskilt förtjust att läsa på den. Är inte säker på att jag skulle gilla att läsa på läsplattor. Men älskar att ladda ner gratisböcker i Ibooks ;)
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En bok om gången. Det känns både effektivare och jag kommer in i boken bättre. Med flera böcker tappar jag oftast lusten. Däremot tycker jag om att läsa om vissa stycken ur gamla böcker. T ex Första och andra kapitlet i Bröderna lejonhjärta har jag läst hur många gånger som helst.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Inte märkbart. Läser fortfarande ohälsosamt mycket, däremot läser jag mer nytt och inte lika mycket gammalt (snyft).
9. Sämsta boken du läst i år?
Oj omöjligt att säga. Får fundera på den. 
10. Bästa boken du läst i år?
Fjäril av Sonya Hartnett. Så bra och så himla obehaglig.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Ofta. Min smak är ganska spretig och jag gillar inte att hålla mig till en genre.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Alltmöjligt.
13. Kan du läsa på bussen?
Absolut. Om jag inte läser en bok, läser jag på mobilen eller lyssnar på en ljudbok. Jag går aldrig utanför dörren utan en bra historia i väskan.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
På sängen med tusen kuddar runt omkring mig, mysbelysning och en kopp te.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Min bokhylla fungerar numera som ett bibliotek. Lånar ut till kompisar, kompisars syskon, kompisars syskons kompisar... Är väldigt noga på att få tillbaka böckerna. Personer jag inte litar på eller som skadat tidigare böcker undviker jag helst att långa ut till.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Ush nej.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Det händer. Men jag försöker att skriva anteckningarna i en anteckningsbok bredvid.
18. I studierelaterade böcker då?
Om det är mina böcker så självklart. Aldrig i bibliotekets böcker och i skolböcker svagt med blyerts så att det går att sudda ut senare.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska. Älskar att läsa på svenska. Men läser också mycket på engelska.
20. Vad får dig att älska en bok?
Oj, handlingen eller språket. Vissa böcker älskar jag trots att jag inte gillade någotdera.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Beror ofta på vem personen är och vad jag tror kan passa personen. Många unga läser inte mycket och då gäller de att man rekommenderar en bok som de verkligen gillar för annars tröttnar de inte bara på boken utan också på läsning. Gillar också att tipsa vuxna om ungdomsböcker.
22. Favoritgenre?
Inte deckare i alla fall.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Det finns mycket vuxenböcker jag vill läsa men som jag oftast inte hinner med pga (ungdomsbok)bloggen.
24. Favoritbiografi?
Läser inte mycket biografier.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok? 
Om Mia Törnbloms Du äger räknas som en sådan har jag det.

6 kommentarer:

  1. Gillade att läsa dina svar:D Har själv gjort den nu(:

    Jag viker inte heller hundöron..

    SvaraRadera
  2. Kul enkät! Har precis skrivit den nu på min blogg :)

    SvaraRadera
  3. Bah, uttrycket "ohälsosamt mycket" går inte ihop med läsning :P

    SvaraRadera
  4. Jag har också gjort enkäten, läs mina svar på min blogg :D

    SvaraRadera
  5. Fin bild och bra blogg!! :)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vi har svarat på söndagsenkäten del 1 i vår bokblogg som är ganska ny. Vill du läsa vad två unga tvillingtjejer svarar så gå in på
    http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/2010/11/sondagsenkat-tvillingversionen.html

    SvaraRadera