söndag 19 december 2010

Fjärde advent!


Författare: Moni Nilsson
Skrivit: Bl.a. Tzatziki böckerna, Semlan och Gordon böckerna, Klassresan.
Boktips: Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell

Det bästa jag vet när jag läser är att plötsligt få skratta, skratta så där gott som man annars aldrig kan göra i sin ensamhet, skratta så man inte kan sluta och tårarna rinner och folk vänder sig om på bussen eller tåget och stirrar och undrar vad den där människan har att skratta åt en mörk och kall decemberdag.

Det är (alltför) sällan det inträffar när man läser ungdomsböcker, däremot log jag mig rakt igenom Nora Jonassons liv och leverne, hur sorgligt och tråkigt och vardagligt det än var. (För Nora Jonasson alltså, jag hade inte en tråkig sekund.)

Ursäkta att man vill bli lite älskad är en bok om vänskap, om kärlek och om att hitta sig själv. Nora Jonasson som man har det stora nöjet att få krypa in i huvudet på, är en alldeles vanlig osäker och stark 17-årig tjej, men med en ovanlig stor portion humor. Den som ändå kunde få gå och gofika med henne!
Johanna Thydell är inte bara en av Sveriges bästa författare. Hon är dessutom skitrolig! Och språket i den här boken är som en lekande, brusande vårflod som sköljer över en och för en med sig långt in i det Noriska livet.

Lyckliga alla ni som ännu inte har läst ”Ursäkta att man vill bli lite älskad”. Ni har en bladvändare framför er.
Titeln är en av de många Noriska ordspråken som står längst ner på sidorna lite här och var. Min favorit är: Alla goda ting är någon annans.

Glad 4:de advent
önskar
Moni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar