onsdag 12 januari 2011

När det normala blir fult

Tally lever i ett framtidssamhälle där varje sextonåring opereras från ful till snygg. För Tally betyder operationen allt, hennes bästa vän Peris har redan gjort den och lever numera i snyggingarnas stad där det festas dygnet runt. Tally är kvar i fulingarnas by och känner sig ensam fram tills den dagen hon träffar Shay. Shay gillar att göra fulingtrick och att åka svävbräda precis som Tally. Men Shays vill mer än så, hon vill rymma. Kvällen innan de ska opereras berättar Shay om en hemlig stad ute i vildmarken, Smoke, dit alla som inte vill göra operationen rymmer. Shay vill att Tally ska följa med. Men vad vill Tally?

Jag har aldrig tyckt att det här omslaget varit mycket att hurra för, jag haft svårt för omslagen på alla Scott Westerfelds böcker (kolla parasit till exempel). Men handlingen har alltid låtit så intressant: när alla opereras blir det normala fult. Ja, här bör man verkligen strunta i omslaget för boken är super bra. Det är en spännande, pulsfylld historia och frustrerande nog är den väldigt oförutsägbar, det går verkligen inte att gissa sig till vad som kommer att hända.


Om man gillar Hungerspelen måste man definitivt läsa Ful. Medan jag läste kunde jag i vissa stunder tycka att Ful var bättre. Förutom att det är en extremt bra historia är den väldigt smart. Jag tyckte det blev väldigt spännande när jag förstod att operationerna bara är ett medel för att göra befolkningen mer lätthanterlig. Nu ska jag inte avslöja för mycket, och jag ska inte skriva ner mina långa analyser här för jag gissar att ni inte orkar läsa, men efter den här boken kan man börja fundera en hel del, på allt från skönhetsoperationer till kontrollsamhället. Jag ska så fort som möjligt läsa de två andra delarna i serien, är fruktansvärt nyfiken på om jag kommer gilla dem bättre än hungerspelen.

Fortsättning följer...

6 kommentarer:

  1. Jag älskar också den boken. Den är så otroligt orginell och spännande. Om man jämför med Hungerspelen så tycker jag nog att själva handlingen är bättre i den här serien, men Hungerspelen är lite mer spännande :)

    SvaraRadera
  2. Älskar dessa böcker ♥ Dock påminner de mig inte det minsta om The Hunger Games, haha. Pretties tror jag var min favoritbok i serien, kanske pga Zane som dyker upp i den ... Thihi. Även om Specials definitivt är den starkaste boken. Ska bli intressant att höra vad du tycker om det riktiga slutet sedan.
    Nu fick jag förresten lust att sätta igång med Extras genast, den har stått i min bokhylla sedan juni men jag har aldrig orkat börja på den ... C:

    SvaraRadera
  3. Jag älskar hungerspelen, så ska nog leta upp denna på biblan om den finns där! :D Älskar eran blogg, keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Gillar verkligen Ful-serien, men borde läsa dom på engelska istället;) översättningen av titlarna är inte alls bra...

    SvaraRadera
  5. Gillar också Ful. Väldigt intressant tema, tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Nea: Det kan jag hålla med dig om. Det fanns mer spänning i Hungerspelen, men det finns något i Ful som gör den väldigt intressant.

    Andréa: Åh nu blir jag nyfiken på vem Zane är! Spännande att du ska läsa Extras, släng gärna in en kommentar här om du vill om vad du tyckte om den sedan, är väldigt nyfiken på den.

    SofiH: Vad roligt att du gillar bloggen! Ful är verkligen läsvärd.

    Addikoko: Ja Ful är lite som att andra boken i Frost ska heta Feber, inte alls fint. Uglies låter coolare.

    Jana: Visst är det!

    SvaraRadera