fredag 11 februari 2011

Reckless

Efter sin fars försvinnande hittar Jacob Reckless en spegel som leder honom in i en annan värld. Snart tillbringar han mer tid i den andra världen än i sin egen. Men i världen lurar Goylerna. Varelserna som från början varit människor vars hud förstenats och tankar helt glömt bort sitt gamla jag. En Goyl kan man bara bli om man blir riven av en Goyls klor, och det är precis detta som händer med Jacobs bor Will när han en dag följt efter Jacob in i spegelvärlden. Jacob måste hitta ett sätt som häver förvandlingen annars kommer Will bli en förstenad varelse fylld av ondska och grymhet. Jacob beger sig tillsammans med sin bror och flickan Räv ut på en farofylld resa för att hitta ett botemedel. Men stenen växer fort.

Cornelia Funke är sagodrottningen. Jag älskade Bläckserien och jag tycker mycket mycket om Reckless. Till min förvåning var Reckless mycket mörkare och hemskare än Bläckböckerna, men det passade ihop med historien. Precis som i Bläckböckerna hämtar Funke inspiration från andra sagor. I Bläckhjärta var själva boken nyckeln in i den andra världen. I Reckless finns detaljer från gamla sagor (bröderna Grimms har jag förstått) med. Som Törnrosa, fast som i Spegelvärlden aldrig blev uppväckt av sin prins och sakta dog i sin egen dvala. Mörkt och hemskt som sagt.

För att höja spänningen ännu mer var varje nytt kapitel illustrerat med en scen från boken. Jag såg för varje sida fram emot nästa kapitel så att jag kunde få se nästa illustration, har alltid älskat sagoaktiga illustrationer och det här var inget undantag. Reckless är ännu en sagovärld av Cornelia Funke, full av magiska väsen, magiska föremål, faror och äventyr. Det kan inte blir mycket bättre än så!

5 kommentarer:

  1. Älskade den boken:)Gillar sagor

    SvaraRadera
  2. Haha jag med! Och det är nog det bästa med COrnelia Funke.

    SvaraRadera
  3. Kul att ni gillade boken!
    Tips: Cornelia Funke kommer för första gången till Sverige i höst. Den 20-21 september är hon i Stockholm och den 22-23 besöker hon bokmässan i Göteborg. Då kanske ni får möjlighet att träffa henne!
    Hälsar Melina på bokförlaget Opal

    SvaraRadera
  4. Wow det var precis det vi hoppades på! (skrev vi bla här: http://www.kulturungdom.se/index.php?option=com_content&view=article&id=739:bokmaessan-2010-med-elin-a-klara&catid=76:huvudnyhe&Itemid=128)
    Ännu en anledning att se fram emot årets bokmässa!

    SvaraRadera
  5. Funke är en fantastisk författare, men det bästa hon skrivit måste vara "Tjuvarnas herre", där hon balanserar så fantastiskt bra på linjen mellan magi och verklighet. Den kan jag verkligen rekommendera :)

    SvaraRadera