fredag 6 maj 2011

Cirkeln är en ny favorit!

Aldrig tidigare har jag läst en bok som varit så uppmärksammad och omtalad redan innan den kommit ut. Recensionerna är strålande, och för några veckor sedan pryddes DN:s kulturbilagas framsida av en imponerande recension. Boken är såld till åtta länder, däribland England och Tyskland. Filmrättigheterna har blivit köpta av filmbolaget Filmlance och 20th Century Fox har redan ansökt om remake rättigheter. Det går knappt att förstå att en svensk bok blivit så populär. Cirkeln är vårens hetaste boksläpp och det har varit ett otroligt äventyr att läsa den.

Historien utspelar sig den lilla svenska hålan Engelfors där invånarna längtar bort till större äventyr och till en plats där inte alla känner alla. Boken börjar med ett skakande självmord på en skoltoalett. Elias tar sitt liv, men ändå är det inte han som gör det. Ingen anar att det är en större kraft som ligger bakom självmordet. En natt någon vecka senare lyser månen röd, och sex helt olika tonårstjejer styrs i extas till Engelfors övergivna folkpark. Där får de veta att de är utvalda. Utvalda att besegra ondskan. En ondska som bara växer sig större och större och måste stoppas. Men hur den ska stoppas, och varför just de är utvalda kan ingen svara på.
I boken får man följa alla de sex tjejerna utom en. Karaktärerna är annorlunda och olika och det går att identifiera någon del av sig själv i varje. Jag får läsa om familj-och kärleksproblem, skolan,lärarna, festande, magi och rädslan de känner inför uppgiften som väntar dem. Kapitlen skiftar mellan personerna och spänningen är hög. De går in i varandra likt en cliffhanger och det är fullkomligt omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Efter all uppmärksamhet förväntade jag mig verkligen en sådan här bra bok. Den är precis så underbar som alla sagt, precis så spännande och definitivt, precis så läskig. Redan innan jag började läsa boken visste jag att jag skulle gilla den, och innan jag kunde börja läsa, längtade jag verkligen efter att få försvinna in i Cirkelns värld. Det är en sådan där härlig värld som är lätt att föreställa sig och som jag bara vill stanna i. Det är ingen komplicerad fantasyvärld med länder och gränser och berg och floder. Det är en vanlig värld som utspelar sig i lilla Engelfors där det bara råkar ske övernaturliga saker som kan få konsekvenser för hela världen.

Där framtiden vilar i händerna på sex tonårstjejer.

6 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg sånn til å lese "Cirkeln", den høres fantastisk ut :)

    SvaraRadera
  2. Tänkte låna den på bibblan i Stockholm idag, fast det var några reservationer :p

    http://www.flickr.com/photos/59983190@N04/5694518954

    SvaraRadera
  3. Den var riktigt bra! :) Den låg precis bredvid datorn när jag läste det här inlägget, så jag började läsa direkt efter.

    Dock är det ju alla tjejer utom två (Idas och Linnéas perspektiv får man inte läsa) :)

    SvaraRadera
  4. Svar Anonym : Oj herregud, nästan 80 stycken redan!
    Svar N: Dåligt av mig att glömma Linnéa. Kul att du gillar boken!

    SvaraRadera
  5. Tycker att den var lite för lik "the secret circle" ... ungefär samma upplägg ju! annars en sjukt bra bok

    SvaraRadera