fredag 13 maj 2011

Något du inte får missa!

City of bones.. det enda jag kan tänka är: Varför läste jag inte den här boken tidigare? Är så besviken på mig själv för jag har verkligen missat något riktigt riktigt bra. Många Dark-Romance böcker utspelar sig i småstäder och det gillar jag. Men City of bones utspelar sig i New York, med mystiska nattklubbar, mörka gränder och faror som lurar överallt. När huvudpersonen Clary är på sin favoritklubb blir hon vittne till ett mord som begåtts av tre tonåringar. De säger sig vara Shadowhunters (Demonjägare säger jag på Svenska) och den dödade mannen en Demon. Först vill Clary inte tro dem, och det blir inte bättre av att en av killarna, Jace hela tiden söker upp henne. Men när Clarys mamma plötsligt försvinner tvingas hon samarbeta med demonjägarna i jakten på att hitta henne. Gamla hemligheter kommer upp till ytan som får Clary att undra vem hon egentligen är. Varför är demonerna intresserade av en människa som hennes mamma? Och hur kommer det sig att Clairy kan se denna värld som är osynlig för vanliga människor? En helt ny värld öppnar sig för henne...

Den här är bra, riktigt bra. Farlig, läcker, spännande och på sina ställen väldigt rolig. Men mest av allt gillar jag världen. De olika städerna, City of glas, City of bones...(som böckerna är döpta efter). Här finns alla väsen, varulvar, vampyrer, demoner... Alla är en del av den värld vi människor inte kan se. Storyn tyckte jag var en blandning av Star Wars, Harry Potter och klassisk Dark-Romance. Nej, det är inga rymdskepp här men intrigerna mellan huvudkarraktärerna gav mig starka Star Wars vibbar. Och den onda Valentine påminde mig väldigt mycket om Voldermort.

City of bones är helt klart bland det bästa jag läst inom Dark-Romance genren och det vore synd om den inte blev översatt. Missa den inte, det är det bästa rådet jag kan ge er!

 De andra delarna i trilogin: 

10 kommentarer:

  1. Du var juh det vi sa! Visst påminner det as mycket om star wars och harry potter precis de liknelser jag också drog.. Vänta bara tills du har läst resten de är helt epic! De här är min favorit serie efter harry potter( som alltid kommer vara min favorit) Själv har jag nyss läst ut fjärde boken. Nu tycker jag att du tar och läser: The Clockwork Angel - som är av samma författare som City of bones i samma värld fast i London på 1800-talet. Sexigt är vad är! :D

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt en serie, du har missat City of Fallen Angels.
    Men jag håller med, en av de absolut bästa bokserierna inom YA. Avgudar de här böckerna ... bara ett år kvar till City of Lost Souls! ♥

    SvaraRadera
  3. Jag har fortfarande inte läst den här, men jag ska göra det väldigt väldigt snart.

    SvaraRadera
  4. Har ännu inte läst City of Bones, fick slutet spoilat. Så har inte haft någon lust att läsa den :P

    SvaraRadera
  5. fyran har kommit ut också - City of fallen angels. Du borde också läsa clockwork angel som samma författare har skrivit och det är samma shadowhunter-värld. Och visst var Jace underbar? Gillade även Simon :)

    SvaraRadera
  6. Det här helt klart en av mina favorit serier :)

    SvaraRadera
  7. Jag fick City of ashes i julklapp förrförra julen, och nu har den legat i min Att läsa-hög sedan dess eftersom jag inte hade fattat att det var del 2. Jag har dessutom fortfarande inte köpt del 1, men nu blev jag ju sugen! :)

    SvaraRadera
  8. Ja, jag har väntat i flera år på att den här serien skall överättas till svenska. Den är riktigt bra. Vänta tills du läser prequel-serien "The Infernal Devices"!

    SvaraRadera
  9. Kommer den att översättas till svenska?

    SvaraRadera
  10. Åh! Boken låter jättebra! Kommer den att översättas till Svenska?? Hoppas det. <3

    SvaraRadera