onsdag 14 september 2011

Välkommen hem!

Sara kommer hem till Luleå efter att ha gått första året på gymnasiet i London. Hon kommer tillbaka till vardagen och tror att allt kommer vara som det var när hon lämnade det och att Mattias, som hon dumpade innan hon åkte iväg, ska ha förlåtit henne och accepterat dem som vänner. Men Mattias gör allt för att undvika Sara, och hennes kompisar är förändrade. Sara som trodde att livet efter London bara skulle återgå till det normala. Av en slump hamnar Sara en dag på en jujutsu träning där hon också möter sin nya granne Adrian. Adrian är precis det hon behöver, full av humor och samtidigt otroligt jobbig och irriterande. Men konstigt nog gillar Sara det där jobbiga med Adrian och för första gången sedan hon kom hem från London känner hon sig hemma igen. Men när Adrian plötsligt börjar bli väldigt intressant bestämmer sig samtidigt Mattias för att ge deras vänskap en ny chans. Valet mellan Mattias som hon känt hela livet och Adrian som hon nästan inte vet någonting om blir väldigt svårt..

Det var precis något sådant jag behövde läsa nu. Den är lätt att ta sig igenom och det känns faktiskt lite som att komma hem när man sätter sig ner för att läsa den. Språket är det som gör störst intryck på mig. Det känns som att boken är skriven igår. Konversationerna mellan Sara och Adrian är extremt äkta. Det är inkastade uttryck på engelska och skämt som känns typiska för vår samtid hela tiden. Jag har aldrig tidigare läst en bok som så här bra lyckats fånga hur ungdomar pratar med varandra. Karaktärerna känns också trovärdiga och jag kände igen mig jättemycket i både Sara, Mattias och Adrian. Saras sätt att längta bort till en annan plats och hur det var förut, Mattias sätt att både närma sig Sara och ta avstånd, och Adrians sätt att bli uppmuntrad och också sårad. Det är en fantastisk ungdomsbok som enligt mig är Johanna Lindbäcks bästa hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar