måndag 14 november 2011

Filmer som väcker läslust!

Den senaste månaden har jag sett två riktigt bra filmer på bio. Två filmer som fått mig att vilja läsa boken. Den första är "Jane Eyre". Jag har alltid trott att gamla klassiker från 1800-talet inte riktigt har varit min genre. Men efter att ha sett "Jane Eyre" på bio kunde jag inte motstå att läsa boken, och nu mer än halvvägs igenom är jag helt fast i Janes liv och hennes sätt att vara.

Den andra filmen är "En dag" som jag såg på bio igår. Det var verkligen en fantastisk film som lyckades berätta om Emma och Dexters tjugoåriga relation utan att göra det förhastat eller långrandigt. "En dag" berättar om Emma och Dexter samma dag under 20 år, hur deras liv möts och hur de utvecklas. Filmen var otroligt bra gjord och med fantastiska skådespelare och miljöer. En liten detalj som jag verkligen fastnade för var när årtalet scenen utspelade sig på visades på olika sätt; som en krusning i havet, på en standby datorskärm eller framvuxen ur en kruka.
Nu måste jag läsa boken!

Jag blir så glad när filmer verkligen kan göra en intresserad av att läsa boken. Ofta är boken sedan bättre än vad filmen var, så nu vet jag att jag har något ännu bättre att se fram emot.



2 kommentarer:

  1. Åh, när du läst Jane Eyre (som är så himla bra!) så borde du läsa Jane av April Lindner! Det är Jane är fast modern tappning! Inte lika bra som riktiga Jane Eyre såklart, men väldigt roligt att se hur man gjort en klassiker i modern tid.

    SvaraRadera
  2. Åh det måste jag definitivt göra! Tack så jättemycket för tipset!

    SvaraRadera