söndag 8 april 2012

Bokyrke: Bibliotekarie


Det är många som drömmer om att få arbeta med böcker. Därför tänkte vi nu i april ha ett mini-tema här på bloggen då vi tittar närmare på olika yrken som finns kring böcker. Varje söndag dyker det upp en intervju med någon som arbetar med böcker. Först ut är Jennie, ungdomsbibliotekarie på Västra Frölunda bibliotek!


Hej Jennie! Berätta lite om dig själv! 
Jag heter Jennie är 32 år och jobbar som ungdomsbibliotekarie på Västra Frölunda Bibliotek. Innan jag hamnade här har jag haft tusen diverse jobb på bland annat Ölands djurpark, restauranger, en båt i Israel och inom hemtjänst, gått folkhögskola och jobbat med barn i Nicaragua, gått en projektledarutbilning inom kultur, haft konstworkshops för barn, ordnat barnkonstfestivaler i Göteborg, är engagerad i solidaritetsarbete genom föreningen Vänskapsförbundet Sverige-Nicaragua. Jag målar, har haft mindre utställningar och nu senast säljer jag egna tryck på fairtrade-kläder. 

Varför valde du att bli bibliotikare? 
Både min mamma och min mormor är bibliotekarier (i Kalmar). Tills jag var 11 var jag säker på att det var vad jag också skulle bli sen började jag rata idén om att gå samma väg. Det var inte förrän efter en massa andra utbildningar inom kultur som allt föll på plats genom en praktik under Kulturverkstan på Världsbiblioteket (i Solidaritetsföreningens hus i Stockholm), där jag insåg att jag kanske kunde kombinera mina intressen för litteratur, världen, solidaritet och kultur. Så då gick jag bibliotekshögskolan i Borås. Då hade jag ingen aning om att det var just barn och ungdomar jag skulle arbeta med, men mitt första jobb var på skolbibliotek och sen hamnade jag på barnavdelningen här och sedan fick jag tjänst som ungdomsbibliotekarie. 


Hur ser en vanlig dag ut för dig? 

En vanlig dag finns inte direkt för alla är så olika. Men vissa inslag ingår oftast såsom: kolla mail, sätta upp böcker och göra lite fint i ungdomsavdelningen samt på barnavdelningen (fast här på jobbet sätter alla upp böcker på alla avdelningar även om man ansvarar mer för vissa). Vi har fikapaus halv tio (den härliga kaffestunden!), oftast har man pass, när man har tjänstgöring i biblioteket, antingen på barn- eller vuxenavdelningen, antingen på förmiddagen 10-13 eller 13-16 (och så jobbar jag en kväll till 19:00 i veckan). Då svarar man på tusen olika frågor. 
Ibland har jag bokprat för högstadieklasser, en massa möten med planering för vår verksamhet med olika personer, både kollegor, andra ungdomsbibliotekarier i stan, kulturproducenter (om vi gör gemensamma projekt för kulturhuset), fritidsgårdspersonal och andra. Eftersom jag är ungdomsbibliotekarie ansvarar jag även för arrangemang för unga mellan 12-25 år. Jag gör också en del i barnavdelningen så ibland har jag sagostunder eller hjälper till när vi har pyssel på loven för de små barnen.

Jag har studio för unga mellan 12-16 år: Caféstudio, då vi pratar om olika bokteman, pysslar, fikar, tävlar, Filmstudio då vi visar film, Konststudio för ungdomar som vill ställa ut sin konst i biblioteket. Innan hade jag Spelstudio då vi spelade tv-spel men det har jag inte längre. Och så jobbar jag med POINT, ett samarbete mellan biblioteket, kulturhuset och 1200 kvadrat, ungdomssatsningen i väster, då anordnar vi arrangemang för unga mellan 16-25 år som spelningar, filmfestivaler, föreläsningar etc. 

Vad är det roligaste med ditt jobb?
 
Det är nog det roligaste med mitt jobb, att det är så varierat och att jag kan styra mycket själv över vad jag vill göra för projekt och arrangemang. Det är kul att biblioteket jag jobbar på ligger i ett kulturhus (Frölunda Kulturhus) för då kan man göra lite större projekt. Till exempel hade vi förra våren en stor serieutställning i hela huset med Göteborgska seriekollektiv, föreläsningar, flera serietecknare var här och hade workshops för högstadieklasser. Och det är kul att ingå i olika projekt och nätverk, till exempel har vi ungdomsbibliotekarier i Göteborg ett projekt som heter Värsta Boken, som går ut på att dela ut gratis pocketböcker till unga mellan 13-25 år för att främja läslust. Innan vi kan dela ut böcker har vi många möten, söker sponsring, skriver ansökningar, går på möten med ungdomsfullmäktige som får välja böcker, etc. Blandade arbetsuppgifter helt enkelt! Till bibliotek kommer nästan alla vilket gör att man möter otroligt många olika människor, vi har ju nästan 1000 besökare varje dag och servar tre stora områden som skiljer sig åt mycket vad det gäller socialt, ekonomiskt och kulturellt. Och så är det så klart kul att hela dagarna få omges av litteratur, konst och kultur! 

Vad behöver man studera för att bli bibliotikare? 
För att bli bibliotekarie måste man gå en bibliotekslinje. Jag gick Biblioteks-och informationsvetenskap i Borås i två års tid. Efter det har de gjort om utbildningarna så man måste nog studera längre nu, men jag hade poäng från andra utbildningar som jag plockade ihop. Bibliotekslinje finns i Borås, Uppsala, Växjö, Lund och Umeå. Många läser ju också extra kurser i litteraturvetenskap. Jag läste en distanskurs i barn- och ungdomslitteratur i Borås efter avslutad utbildning. 

7 kommentarer:

  1. Vilken bra idé med bokyrke-tema! Väldigt intressant att läsa om (tycker jag i alla fall).

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Ella, verkligen ett intressant tema. Ska bli kul att följa och se vilka yrken ni hittar.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det här var ett riktigt bra initiativ då man kan få inspiration till vad man ska välja som yrke :) Själv tänker jag börja läsa biblioteks- och informationsvetenskap nästa vår, då jag har samlat ihop tillräckligt med högskolepoäng för att ta mig in:)

    SvaraRadera
  4. Åh, superkul med bokyrketema! Och detta var fantastiskt roligt att läsa då jag planerar att läsa till bibliotekarie. Men jag kanske ändrar mig när jag läst om de andra yrkena!

    SvaraRadera
  5. Det låter faktiskt kul :)

    SvaraRadera
  6. Åh vilken bra intervju! Sitter och googlar om bibliotekarieyrket och den här texten låter som min drömjobb. Blev mer övertygad nu om att läsa till bibliotekarie!

    SvaraRadera