måndag 30 april 2012

Bokyrke: Förläggare

Nu har vi kommit fram till fjärde och sista intervjun här i vårt mini-tema om olika sätt att arbeta med böcker. Tidigare har vi intervjuat ungdomsbibliotekarien Jennie, författaren Lisa Bjärbo och översättaren Katarina Kuick. Idag berättar förläggaren Ada Wester om hur det är att arbeta på Gilla Böcker förlag!

Vad gör en förläggare? 
En förläggares viktigaste uppgift är att ta beslut om vilka böcker förlaget ska ge ut. Arbetsuppgifterna varierar naturligtvis mellan förlag, men ofta involverar de manusläsning, en första övergripande respons till författaren och projektledning kring boken och ansvar för bokens budget. På Gilla Böcker är jag kombinerad förläggare och redaktör, och sköter hela processen från att ett manus kommer in till att boken kommer från tryckeriet.



Foto: Elin Aarflot
Hur ser en vanlig dag ut för dig? 
En vanlig dag för mig består främst av tre saker: manusläsning/redigering, möten och mejlande. Jag har alltid en rad bokprojekt på gång samtidigt och håller liksom i alla trådarna. Manus som har kommit in, manus som jag håller på att ge respons på, omslag som ska få respons, baksidestexter, sättning, kommunikation med tryckeriet, möten med författare, fler manus som ska läsas ...

Vad måste man plugga för att utbilda sig till förläggare?
Det finns inte någon hel förläggarutbildning, men det finns en kurs i Förlagskunskap (På Stockholms universitet eller Lunds universitet). Förutom den har jag läst Litteraturvetenskap och olika fördjupningskurser i litteratur, och lite formgivning för att lära mig sätta böcker (det behöver man inte kunna som förläggare, men det är väldigt kul!). Lite ekonomi har jag läst också, att hålla koll på utgifter och lönsamhet är också en viktig del av förläggaryrket.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

När jag drömde om att bli förläggare tänkte jag att det roligaste skulle vara att läsa manus. Det är absolut en av mina favoritsysselsättningar, men det allra häftigaste är relationen med författarna. Att få ta beslutet om att ge ut en debutants manus, vara med och uppfylla en människas kanske största dröm - det är det allra bästa med mitt jobb!

1 kommentar:

  1. Det är häftigt med yrken som det inte finns någon specifik utbildning till, bara vissa kompetenser och erfarenheter man kan ha nytta av.

    SvaraRadera