torsdag 31 maj 2012

Matchad



Condie, A - Matchad - 29680683I början av Matchad blev jag smått besviken, handlingen kändes nämligen väldigt förutsebar. En tjej i ett kontrollsamhälle tvingas att gifta sig med någon hon inte älskar, ett bortgifte drama i modern tappning. Grejen är bara den att huvudpersonen Cassie faktiskt blir tilldelad den killen hon älskar, sin barndomsvän Xander.

Cassie lever i det perfekta samhället. Alla lever i lugn och harmoni. De arbetar på den plats de blir tilldelad, gifter sig med den staten säger och dör på sin åttionde födelsedag. Staten finns till för att upprätthålla perfektionen i samhället. Cassie själv är den perfekta invånaren som aldrig skulle drömma om att trotsa eller bryta mot samhällets regler - tills hon träffar Ky. Ky kommer utifrån och är den enda som ser vad staten verkligen gör mot folket. I takt med att Cassie lär känna Ky börjar hon ifrågasätta det samhälle hon uppfostrats till att älska.

Detta är utan tvekan en av de bättre dystopierna. Jag gillade hur författaren målade upp hur människornas liv styrs av staten trots att de lever i "det perfekta samhället" där inget våld existerar. Även om slutet blev överdrivet utdraget och hade kunnat kortas ner så är det överlag en riktigt spännande kärlekshistoria. Om ni gillar Hunger Games får ni inte missa Matchad!

3 kommentarer:

  1. Jag gillar Matched serien, inte så mycket karaktärerna i sig utan mer samhället de lever i och runt. Där i tycker jag att författaren skulle lägga mer fokus. Dock har jag bara läst Matched och Crossed på engelska.

    SvaraRadera
  2. DEt har ju kommit en efter följare på Matchad

    SvaraRadera
  3. Världens sämsta recension. Inte fan kan jag använda detta till mitt skolarbete.

    Du borde döda dig själv och sluta ditt patetiska liv, du skulle göra världen till en bättre plats.

    SvaraRadera