måndag 27 augusti 2012

Fredag hela veckan

Alla på Jefferson High vet vem Samanta Kingston är. Tillsammans med sina tre bästa vänner utgör hon skolans elit, hon har den snyggaste pojkvännen och blir bjuden till alla coola fester. När det är amordagen på skolan är hon en av dem som får flest rosor. Men samma kväll dör Samantha i en bilolycka. Varje dag tvingas hon återuppleva sin dödsdag. Sakta börjar hon inse att hennes liv inte var så perfekt som hon trodde och hon bestämmer sig för att försöka ställa saker till rätta. 

Det första jag tänkte efter att hon dött var: Ska jag behöva läsa om den här fredagen om och om igen i över fyrahundra sidor? Första intrycket är att detta bara är en vanlig fredag. Det var på grund av detta som jag blev så himla imponerad, för Lauren Oliver lyckas verkligen få det att fungera. Små detaljer man knappt märker i början kan komma att spela en jättestor roll senare i berättelsen. Man förstår på hur många sätt en dag kan se ut beroende på ens handlingar och här även avgöra hela ens öde. Jag är också fascinerad över hur Lauren Oliver lagt upp handlingen och får den att bli spännande, trots att det egentligen är samma dag som återupprepas.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte verkligen att den var jättebra! Men i börja var jag, precis som du, lite tveksam till att läsa om samma dag om och om igen. Jag tyckte att det verkade lite småtråkigt, men sen kom boken verkligen igång och överträffade mina förväntningar!:)

    SvaraRadera
  2. Tyckte om denna bok väldigt mycket! Och på tal om något annat så har jag varit inne och rösta på er!! Hoppas att ni vinner på Forma Books Blog Award 2012!! =)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det låter fascinerande att läsa om samma dag, med olika händelseförlopp, flera gånger.

    SvaraRadera
  4. Den där boken, den är så otroligt bra! Måste köpa den och ha den i min bokhylla känner jag.

    SvaraRadera