fredag 17 augusti 2012

Monstrets dotter

Monstrets dotter är andra delen i serien om De utvalda. Den här gången handlar det om ett helt annat kungarike än i första delen. Nu handlar det om unga Flamma som är hälften monster hälften människa. Det ger henne egenskaper utöver de vanliga, hon kan ta sig in i folks sinnen, läsa av deras tankar och styra deras handlingar, hon är också onaturligt vacker. Hon föraktar sina gåvor och ägnar sig hellre åt musik. Men när kungariket står vid randen till ett krig har hon inget annat val än att försöka hjälpa sin kung. 

Jag glömmer varje gång att Monstrets dotter och Tankeläsaren hör ihop just för de uppenbara olikheterna. De finns inga särlingar, inga karaktärer från förra boken finns med och världen skiljer sig helt från den i Tankeläsaren. Ändå hittar jag mycket likheter. Båda handlar om en ung kvinna med en speciell gåva, som måste vara en del av kungarikets maktspel och samtidigt bli kär i en prins. Inte ett dugg töntigt, utan tvärt om sådär underbart spännande som bara bra fantasy böcker kan vara.  Något av de bästa jag läst i fantasy-väg på länge! 

5 kommentarer:

  1. Jag håller med, sjukt bra bok! Nu väntar jag på att mitt bibliotek ska få in Bitterblue!

    SvaraRadera
  2. Fast tycker ändå på något sätt mer om tankeläsaren men båda böckerna var sjukt bra :)

    SvaraRadera
  3. Sista delen ska väl heta Hemligheternas rike?
    Det stod det på sista sidan innan man får provläsa sista delen.

    SvaraRadera
  4. Varför älskar alla serien? Jag tycker bara att den här är okej och ettan sådär. Jag känner mig som en utböling :P

    SvaraRadera
  5. Mycket bra bok! Men det stämmer inte att det inte finns karaktärer med från första boken. Leck är med i båda.

    SvaraRadera