torsdag 23 augusti 2012

Sommarsummering del 2

Bästa strandläsning - Hades av Josefine Angelini. 
För att den har ett lättsmält språk och en handling som man snabbt rycks in i. Kan utan problem ligga i solens hetta och läsa hundra sidor utan att låta tankarna driva iväg. Dessutom är storpocket ett skönt format att ta med sig, större text än en pocket och väger mindre än en inbunden.

Största överraskning - Gå din väg men stanna av Johanna Nilsson
Den visade sig vara något helt annat än de tidigare ungdomsromaner jag läst av henne. En sån bok man gärna läser lite långsammare bara för att få stanna i det fina språket.

Mysigaste läsupplevelse - The Catcher in the rye av J.D. Salinger 
Det finns en ton i språket som får hela boken att kännas stillsam och en aning sorgsen. Trots de få sidorna, allt som händer och de många svärord som dyker upp här och var skulle jag vilja kalla denna boken just mysig.

Läskigaste läsupplevelse - Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf 
Detta är det närmaste jag kommer "läskig läsupplevelse" i sommar. Löwensköldska ringen är lite av en spökhistoria med mycket mystik och gåtor. Trots att den är så gammal lyckades den skrämma mig mer än vad någon modern skräckhistoria gjort på åratal.

Bästa engelska bok - The Fault in our stars av John Green 
Jag är verkligen så otroligt glad att jag läste John Greens super succé i sommar. För det är en sådan bok jag aldrig kommer sluta älska. Den hamnar utan tvekan bland mina favoritböcker.

Bästa bokköpen  
Har inte köpt så mycket böcker i sommar, ska försöka spara inför bokmässan i september!

2 kommentarer:

  1. Jag kände likadant om The Fault in Our Stars.

    Och jag gillar verkligen de här inläggen med dina och Hannas sommarböcker - så intressant att se vilka som berört er lite mer och framför allt att bli tipsad om böcker! Skulle det få vara möjligt att få låna samma slags rubriker till ett eget inlägg? Länkar naturligtvis i så fall. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart går det bra! Kul att du gillade inlägget :)

      Radera