måndag 29 oktober 2012

Kurt Cobain finns inte mer

År 1994 tar Kurt Cobain, sångaren i Nirvana, självmord. Det är också runt denna tid Hanna Jedviks senaste roman utspelar sig. Här får vi träffa Lovis och Alex. De möts första dagen på gymnasiet och efter det är de oskiljaktiga. Själva kan de inte riktigt beskriva deras vänskap, den är bara något som människorna i deras närhet får acceptera. Lovis drömmer om framtiden, fylld av musik i en större och spännande stad. Alex pratar aldrig om framtiden. Hur mycket Lovis än försöker låter Alex henne aldrig få veta hur han egentligen mår. Alex inre förblir en hemlighet.

Det är vemodigt och äkta. Kurt Cobain finns inte mer är en bok som känns i varje liten musikel. Fina och tonsäkra meningar fångar Alex och Lovis speciella vänskap, alla känslor och laddningar kring den. Mycket i berättelsen sades inte rakt ut, utan lämnade till läsaren att dra sina egna slutsatser. Det fick mig som läsare att spekulera och hela tiden fundera på allt kring berättelsen. En underbar ungdomsroman som jag bara måste tipsa så många kompisar det bara går! 

5 kommentarer:

  1. Detta låter ju som en bok som jag skulle tycka om. Bäst att skriva upp den på min-att-läsa lista.

    SvaraRadera
  2. hur mår ni alla, behöver nya vännner vart kan jag köpa det, försökte hitta några på the black market men hittade inga snälla hjälp

    SvaraRadera