torsdag 22 november 2012

Enkätdags

Idag passar det bra med en enkät som jag hittat hos Enligt O
1. Ljudbok eller bok i handen? 
Jag har faktiskt aldrig orkat mig igenom en hel ljudbok. Tycker helt enkelt inte om att någon annan läser upp berättelsen för mig. Så är det något speciellt med att se orden på papper, det inger en helt annan känsla än att få dem lästa för sig. 

2. Pocket eller inbunden? 
Jag lägger inte lika mycket värdering i det som många andra. Älskar alla sorters format och kan bli lika glad för en pocketbok som en inbuden. Det beror helt på vilken bok det är.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? 
Påhittat! Älskar fiction just för att vad som helst kan hända, det finns inga begränsningar. 

4. Harry Potter eller Twilight? 
Behöver jag ens svara? Självklart Harry Potter. Twilight var något som bara svepte förbi, men Harry Potter har följt med mig nästan hela livet. Föddes verkligen vid rätt tidpunkt i historien, känner mig otroligt lyckligt lottad som fått uppleva Harry Potter-eran som barn och ungdom.

5. Fantasyvärld eller vår värld? 
En blandning. Gillar den sortens lätt-fantasy när det antingen finns en parallell värld till vår eller övernaturliga väsen som lever i vår värld.  Ni vet vad jag menar. 

6. Kindle, iPad eller annat?
iPad, men bara för att jag aldrig testat något annat alternativ. Ska försöka bli mer inläst på läsplattor framöver, med tanke på hur snabbt trenden växer. 
Hänger på arkeologiavdelningen.
7. Låna eller köpa böcker? 
Älskar känslan av att köpa en bok. Är kär i hela processen, att stå i flera timmar och noggrant välja ut vilken bok jag ska köpa, senare öppna den splitternya boken och slutligen ge den en egen plats i bokhyllan. Men har alltid älskat bibliotek också. 

8. Bokhandlar eller online?
Bokhandel, finns inget bättre än att köpa böcker i verkligheten. Kan stå inne i en bokhandel i flera timmar. Men älskar online-handel också för att det är så smidigt att beställa hem utländska böcker.

9. Ensamstående bok eller trilogi? 
Efter att ha läst en bra bok längtar jag alltid efter mer, så jag säger trilogi. Älskar att få återvända till samma miljöer och karaktärer, gång på gång. Däremot finns det alltid en risk att en trilogi inte håller alla böcker igenom. 

10. Tjock bok eller kort bok? 
Mitt i mellan tack. Tjockleken kanske inte spelar någon större roll, men en medeltjock bok är oftast lättast att läsa. En kort bok tar slut för fort. En tjockbok tar längre tid och det är lättare att tappa lusten. Men tycker att tjockleken helt beror på berättelsen egentligen. 

11. Romans eller action?
God morgon! ☕
Är inte det mer film-genrer? Jag läser varken chic-lit eller deckare. En bra bok får gärna innehålla en blandning, men jag läser aldrig en bok för enbart romansen eller action utan för handlingen i sig. 

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Filt! Att steka i solen blir bara varmt och svettigt, blir lätt bländad av solen och distraherad av saker runt omkring. Mysa under en filt är det ultimata. Lungt, bekvämt och inte uppmärksamheten på något annat än boken. 

13. Varm choklad eller latte? 
Svart kaffe eller te :) 

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Recensioner påverkar mig inte nämnvärt, även om jag tar till mig det som står. Oavsett vad jag läser innan så bildar jag ändå en egen uppfattning medan jag läser boken. För mig är recensioner och diskussioner en stor del av själva läsandet. Det berikar bara min läsning och får mig att se en bok på många olika sätt. 

2 kommentarer:

  1. Jag somnar alltid när jag lyssnar på ljudböcker, haha :P

    Tack för tipsen jag fått härifrån. Hittat SÅ många bra böcker via er.

    Kolla gärna in på http://nasaca.blogspot.com för att se vad jag tycker om böckerna (jag lovar att ni kommer känna igen de flesta boktitlarna härifrån, haha :D).

    Kram och tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Man kan skaffa Kindle-appen till sin iPad. Perfekt för att köpa alla tänkbara engelskspråkiga e-böcker på några sekunder och väldigt läsvänligt app-program. :)

    SvaraRadera