måndag 19 november 2012

Så gör Bodil Malmsten


När jag fick Bodil Malmstens nya bok undrade jag nyfiket om den kan innehålla något som passar oss ungdomar. Efter att ha svept igenom den är min slutsats att Så gör jag: Konsten att skriva inte riktar sig till en viss ålder. Den passar lika bra för dig som en medelålders kvinna med fyra manus i skrivbordslådan, det enda ni behöver ha gemensamt är intresset för böcker. 

Bodil Malmsten tar upp allt som hör till skrivandet, från förstameningar och korrektur till det så kallade "flowet". Eftersom hon hela tiden utgår från sig själv blir det personligt och tipsen konkreta och inspirerande. Men det är inte enbart en guide till hur du skriver en bok, utan också en bok om författarskapet, skrivandets alla processer och om Bodil Malmsten själv som författare. 

Jag har alltid velat läsa den sortens författarbiografi där jag som läsare får följa en författares tankebanor och tillvägagångssätt under skrivarprocessen Det var precis det jag fick i Så gör jag: Kosten att skriva.  

Så vem kan läsa den? Både du som älskar att läsa och du som har författardrömmar. Det är en bok man kan läsa på väldigt olika sätt, helt beroende på vad som berör dig. Dessutom är språket i boken så bra att bara det är en anledning att läsa den! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar