söndag 31 mars 2013

Månadens novell


Hanna har läst: Spökhanden av Selma Lagerlöf
Det här är faktiskt det första jag läser av Selma Lagerlöf, och definitivt inte det sista. Den lilla novellen handlar om Ellen som bor hos sina fastrar. Fastrarna begränsar Ellens liv, hon får inte arbeta och knappt lämna huset. Dessutom är huset hemsökt av en spökhand. När familjens doktor, som Ellen egentligen ogillar, friar till henne ser hon det som den enda utvägen att komma ut ur huset. Även om novellen är skriven 1898 känns språket modernt. Något som dock inte känns modernt är kvinnosynen som boken porträtterar. Doktorn beklagar sig över att han friat till en kvinna som är rädd för spöken, han vill ju inte ha en hysterisk kvinna som hustru.



Elin har läst:Mammalia av Ulrika Kärnborg
Mammalia är en novell om vänskapen mellan en berättelsens jag, en journalist och en konstnär. Mina tankar om berättelsen var lika svajiga som de två kvinnornas vänskap. I vissa stunder älskade jag den, och enskilda stycken ville jag rama i
n för att de var så bra. Stunden efter kunde jag återigen bli irriterad på alla personer i berättelsen. Berättarjaget kändes hela tiden frånvarande och konstnären Mona målades upp som en så jobbig och intensiv person. Som helhet blir min inställning till novellen kluven. Jag förstår vad novellen förmedlade men jag kunde ändå inte ta åt mig budskapet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar