onsdag 20 mars 2013

Staden i boken: London


För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om hur böcker kan nå en ny nivå när man känner igen staden i boken. Jag skrev då om Stockholmsböcker som berört mig på olika sätt eftersom jag är född och uppvuxen  i Stockholm. På påsklovet åker jag till London, en av mina absoluta favoritstäder. Inför resan har jag kollat runt lite i bokhyllan efter böcker som utspelar sig i London-miljö och hittat en hel del att läsa lite i för att komma i stämning.
  • Lördag av Ian McEwan
    Denna bok utspelar sig under en dag, den 15e februari 2003 och handlar om hjärnkirurgen Henry Perowne som vaknar upp mitt i natten av att ett flygplan störtar utanför London. Resten av boken handlar om hans till en början vardagliga lördag i staden, men som utvecklas till en dag som senare kommer bli ihågkommen som en enda långa mardröm.
  • High Fidelity av Nick Hornby
    Det här är en ultimat bok för musikälskaren med massor av musikreferenser. Den handlar om en man som driver en skivbörs i London där han endast säljer gamla vinylskivor med kvalitetsmusik. Boken är otroligt rolig, innehåller massor av Londonreferenser och även en fin kärlekshistoria
  • Rubinröd av Kerstin Gier
    Boken handlar om Gwendolyn som bor ett stort hus nära Hyde Park i London och går på en fin privatskola. Men Gwendylon är ingen vanlig tjej, hennes släkt bär på en gen som gör det möjligt för dem att resa genom tiden. För Londonälskaren innehåller den här boken inte bara nutida referenser utan även många historistiska händelser och miljöbeskrivningar. Det är första delen i en serie och nästa del, Safirblå, kommer ut någon gång i mars 2013.
  • En julsaga av Charles Dickens
    Min absoluta favoritjulsaga är denna av Charles Dickens. I 1800-talets London får vi följa den snåla Scrooge som under julaftons natten är med om en oförglömlig resa som förändrar hela hans liv. Det är både lite läskigt och mysigt.
  • Harry Potter-serien av J. K Rowling
    Det går inte att prata om böcker i London-miljö utan att nämna Harry Potter. Förutom Kings Cross där perrong 9 3/4 är gömd är även Diagongränden placerad i London dold bakom en magisk mur på puben Den läckande kitteln.
Vet ni fler bra böcker som utspelar sig i Londonmiljö? Jag tar också tacksamt emot tips på olika besökvärda bokhandlar och antikvariat i London!


5 kommentarer:

  1. Only väg is upp av Emmy Abrahamsson, där huvudpersonen flyttar till London efter gymnasiet för att plugga/arbeta där.

    SvaraRadera
  2. Only väg is upp av Emmy Abrahamsson utspelar sig i London. Läs den!

    SvaraRadera
  3. Waterstone's i London är en underbar plats! Jättenära Picadilly Circus är den och är har jättemånga böcker och jättetrevlig atmosfär :)

    SvaraRadera
  4. Måsten för mig vid varje London-besök är Banana Book Shop i Covent Garden och Forbidden Planet på 147 Shaftesbury Avenue (med böcker främst i källaren i båda butikerna). I samma område finns även Charing Cross Road med en rad bokhandlar - både antikvariat och stora kedjor. :)

    SvaraRadera
  5. Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jennifer E. Smith utspelar sig delvis i London.

    Jag säger också Waterston's vid Picadilly. Massor med böcker i flera plan och ofta bra erbjudanden.

    SvaraRadera