tisdag 30 april 2013

En tidningsrecension

Sedan ett par år tillbaka har jag läst ViLäser som är en väldigt bra tidning om läsande, författare och aktuella nyheter och diskussioner inom bokvärlden. Men tidningen kan ibland kännas som att den riktar sig till äldre personer än mig själv. När Books and Dreams vårnummer damp ner i brevlådan och det färgglada lyxiga omslaget lös mot mig förstod jag att jag hade hittat det som ViLäser saknar - tidningen med den ungdomliga tonen och de lite lättare boktipsen.

Books and Dreams är ett nystartat magasin vars mål är att lyxa till läsvardagen, vilket verkligen syns. Formatet på tidningen, den snygga layouten, färgerna och de många olika texttyperna visar att det här är en helt ny typ av magasin för bokälskare. Det är stor variation på texterna. Allt från hemma-hos-reportage med Michael Connelly och Elsa Billgren till långa listor med nya böcker och restips till vandringar i författares fotspår. En av de allra bästa artiklarna var intervjun med Chimamanda Ngozi Adichie, författaren till den hyllade romanen En halv gul sol. Till min glädje upptäckte jag också att man fick med en av hennes noveller i slutet av magasinet. 

Även om Books and Dreams är svår att sluta bläddra i så stör det mig lite att den är så snygg och fixad. Det känns som att den saknar de lite mer djupare reportagen om författare och några recensioner som inte bara består av tre/fyra meningar. Men kanske är det inte tidningens mål, kanske är det tänkt att den ska vara lite som ett komplement till ViLäser, och att de tillsammans bildar det perfekta magasinet för alla bokälskare. Hur som helst ska jag definitivt testa att läsa sommarnumret också som kommer den 16 juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar