måndag 29 april 2013

Månadens novell



Hanna har läst: Fantasy av Malte Persson

I denna novell får vi möta ett jag som träffar Den Sorgsne Prinsen på en bar. Där inleds ett samtal om Hemligheten, ett havererat filmprojekt som skulle byggt på en  novell av en av landets mest hajpade författare. I Fantasy befinner man sig hela tiden i gränslandet mellan verklighet och fiktion. Alla karaktärer bär  sagolika namn som Dvärgen, Häxmästaren och Den namnlöse, men samtidigt är referenserna till nutiden många. Novellen är skriven 2013, och det märks otroligt tydligt. Förutom det snabba, fina och lekfulla språket gillar jag hur man som läsare försöker lista ut vilken misslyckad filmproduktion denna novell handlar om och vilka alla sagolika karaktärer egentligen är.
                                      


Elin har läst: Att döda ett barn - Stig Dagerman
Tänkte denna månaden tipsa om en av Sveriges mest kända noveller! Ni har nog alla någon gång läst eller hört talas om den, men den är ju så himla bra! Nu i april längtade jag efter en riktigt bra novell och bestämde mig för att läsa om Att döda ett barn av Stig Dagerman. Redan i början får man reda på vad som kommer att hända i berättelsen. Sedan får man följa de stilla vardagslivet och händelserna innan det mest otänkbara sker. För mig är hela novellen fruktansvärt ångestfylld. Jag tänker att det där skulle kunna vara jag, som skickar mitt barn till grannen på andra sidan vägen eller som kör utan att hinna stanna i tid. Varje ord känns omsorgsfullt utvalt och det finns inte en enda överflödig mening, det får Stig Dagermans berättarstil att likna ett konstverk.

Berättelsen har också blivit en kortfilm av Alexander Skarsgård, se den här!

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst novellen (Att döda ett barn) har dock sett filmen. Den är jättebra men så hemsk. Sådan otrolig stämningsbyggnad. Det hemska, som du säger, med den är ju att det där skulle verkligen kunna vara jag. Allt är bara så vardagligt/normalt. Sjukt bra!

    SvaraRadera
  2. Novellen Att Döda Ett Barn är så bra att man får rysningar, tre gånger bättre än filmen.

    SvaraRadera