fredag 12 juli 2013

San Franciscos bokhandlar


Under min resa i San Francisco passade jag på att besöka flera bokhandlar. San Franciscos sägs vara den stad som köper mest böcker per capita av USAs invånare. Efter att ha varit där två gånger känner jag mig tillräckligt säker för att våga tipsa om några olika affärer. Så här kommer en liten bokhandelsguide!

The Booksmith 
Köpt här: ”Every You and every me” och ”Imaginary girls” 
Kanske en av mina största favoriter i San Francisco. Ligger på hippiegatan Haight Street nära Golden Gate park. En mysig bokhandel, fint inrett med roligt sortiment. Mycket personliga rekommendationer. De säljer också fina tygkassar med boktryck

Books inc 
Köpt här: ”Francesca” av Melina Marchetta 
En bra bokhandelskedja som finns i flera delar av San Francisco. Mycket bra YA sortiment!

City Lights Booksellers
En rolig och väldigt annorlunda bokhandel. Udda blandning av klassiker från hela världen, men även nya böcker och bokhandelns egenutgivna böcker (det är ett förlag också). Runt om i butiken finns små skyltar med olika budskap. Det är inte i alla amerikanska bokhandlar man hittar en översatt Stig Dagerman bok.

Barnes & Noble 
Köpt här: ”Jellicoe Road” av Melina Marchetta 
Om du är ute efter en speciell bok ska du gå till Waterstones. En av USAs största bokhandelskedjor. Alla butiker jag varit inne i har varit gigantiska. Chansen är stor att man hittar precis det man är ute efter och det allra nyaste böckerna. Däremot är de inte lika personliga som de mindre bokhandlarna.

Detta var bara ett fåtal av alla San Franciscos bokhandlar. Kolla gärna upp flera via olika reseguidesidor eller bloggar. Förhoppningsvis kommer jag få chans att upptäcka ännu fler i framtiden!

1 kommentar: