onsdag 18 september 2013

Insurgent

Divergent var enligt mig förra årets bästa dystopi. Det kan vara svårt att slå men Insurgent håller helt klart måttet. Historien tar sin början precis efter attacken, konflikten tvingar alla att välja sida och falangsamhället står inför helt nya utmaningar. Något som sätter alla relationer i gungning, för att inte tala om Tris och Tobias.

Från Divergent till Insurgent. Böckerna skiljer sig väldigt mycket från varandra. Trots att Divergent var ofattbart spännande följde den ändå ett klassiskt mönster. I Insurgent får karaktärerna och händelseförloppet möjlighet att utveckla sig friare. Det är omöjligt att förutse vad som ska hända, författaren är hela tiden steget före mig och har en baktanke med allt. Serien fortsätter att vara en av mina favoriter. Kanske längtar jag ännu mer efter tredje delen nu än vad jag gjorde med tvåan.

Ni har väl inte missat trailen till Divergent? 

1 kommentar: