tisdag 5 november 2013

V for Vendetta

På den här dagen, den 5 november, utspelar sig historien V för Vandetta. Ni har säkert sett filmen med Natalie Portman, den som Augustus talar om i The Fault in Our Stars. För ett tagsedan köpte jag även serieboken av Alan Moore och David Lloyd som filmen baseras på.

Historien handlar om ett "framtida" England som styrs av en fascistisk parti. Invånarna förtrycks och alla politiska motståndare, människor med utländsk bakgrund och homosexuella har sedan länge försvunnit i koncentrationsläger. En dag, den 5 november närmare bestämt, spränger en maskerad man The Houses of Parliament. Sextonåriga Evey Hammond blir vittne till dådet. Mannen i en Guy Fawkes mas kallar sig "V" och är en anarkist som med listighet utför en personlig hämnd mot de mäktiga människor som skadat honom i hans förflutna, och Evey blir plötsligt en del av hans planer.


För mig som inte är van vid att läsa serier var det extra roligt att läsa V för Vandetta. Illustrationerna är mörka, dramatiska och historien skiljer sig mycket från filmen. I boken får man ut mycket mer av historien, mer bakgrund och händelser. Även om den fokuserade mer på Vs personliga vendetta än upproret mot staten i sig var det ändå spännande. I början gillade jag inte Evey karaktären, hon kändes alldeles för svag och hjälplös, men sedan växte hon och i slutet blev hon hur cool som helst. Trots att jag redan kunde historien blev jag många gånger överraskad och satt som klistrad vid sidorna.
"Remember remember the fifth of november"


1 kommentar:

  1. Detta är nog en av mina favoritböcker; den är fantastiskt bra.

    Men det är ju jätteintressant ur ett nutida samhällsperspektiv i och med många grupper(Anonymous) använder den här Guy Fawkes masken som V har och allt som det står för och innebär. Jag vet inte om det är enormt många i samhället som faktiskt inser vilken historia den här masken har. Något jag tycker är väldigt intressant.

    SvaraRadera