måndag 30 december 2013

Årssummering del 1

Årssummering del 1
Nu är det dags att summera året som gått. Så här tycker vi om 2013: 

Årets bästa bokköp
Elin: Jag ångrar inte att jag köpte Cloud Atlas av David Mitchell. Det var kul att kunna jämföra boken med filmen och få lära sig mer om alla karaktärer och världar. Älskade boken nästan lika mycket som filmen. 

Hanna: I början av januari köpte jag Jag, en av David Levithan och jag måste nog säga att det är årets bästa bokköp. En underbar och nyskapande bok som jag aldrig kommer glömma.


Årets bästa bokminne
Elin: När vi intervjuade Melina Matchetta. Framförallt för att hon visade sig vara en så otroligt fascinerande och intressant person. 

Hanna: Håller definitivt med Elin om att intervjun var det bästa bokminnet 2013. Jag har aldrig varit så upprymd efter en författarintervju som då.

Årets bästa litterära händelse
Elin: Bokmässan såklart! 

Hanna: Förutom Bokmässan var författarpratet med David Levithan på PunktMedis väldigt roligt och intressant.

Årets bästa karaktär
Elin: Snusmumriken från Tove Janssons Mumiböcker blev min idol vid första ögonkastet, så cool och bra inställning på livet.

Hanna: Fermin Romero de Torres från Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón. Huvudkaraktären Daniel har Fermin vid sin sida i sökande efter svar på vem författaren Julían Carax var. Fermin är allt en vän och kollega bör vara; lojal, optimistisk, och väldigt väldigt underhållande. 

Årets bästa novell
Elin: Det får nog bli Brinnande livet av Alice Munro. För att den var intressant, skickligt skriven och samtidigt spännande. 

Hanna: För mig var årets bästa novell Fakturan, en av novellerna ur Spelreglernaen novellsamling av Jonas Karlsson. Den var helt galen och orealistisk men samtidigt kunde man inte låta bli att känna att det skulle kunna hända i verkligheten. Det älskar jag! 

1 kommentar:

  1. Faturan är verkligen en briljant novell! Älskar hur galen och ändå realistisk Karlsson är.

    SvaraRadera