onsdag 29 januari 2014

Just one day!

Just one day trodde jag från början handlade om just en dag, men historien sträckte sig mycket längre än så. Allyson ska snart hem till USA igen. När hon bara har några dagar kvar i Europa träffar hon skådespelaren Willhelm. Han tillhör ett litet teatersällskap i Stratford upon avon, i England och tillsammans bestämmer de sig för att åka till Paris över dagen. Men att lära känna Paris gator och varandra på en dag, visar sig vara mycket svårare än de kunnat tänka sig. 

Just den här dagen som boken byggde kring, var den som jag själv tyckte var mest ointressant. Boken tog fart på riktigt när dagen var över och historien fortsatte på en helt annan kontinent. Till min förvåning var det alltid spännande att läsa eftersom det var omöjligt att gissa vad som skulle hända. Det som jag först tyckte var negativt med boken, blev sedan det som jag tyckte var mest positivt. Att historien fortsatte gav mig chansen att lära känna karaktärerna och följa deras utveckling. Samtidigt var det frustrerande att lämnas med så många frågor, vilket också blev en anledning till att jag läste vidare. Trots frustation, frågor och förvirring blev det i slutändan en mysig, underhållande och fin läsupplevelse. Gayle Forman har alltid lyckats överaska mig och jag hoppas att det fortsätter  så i uppföljaren Just one year. 

1 kommentar: